Pierre Vandeputte (Galloo) en vier collega-ondernemers lanceren gin in wereldprimeur

gin-up-foto-zaakvoerdersTien maanden geleden dachten ze met wat geluk in een jaar tijd 30.000 flessen aan de man te brengen. Nu, nog geen jaar na de lancering van Gin Up!, een volledig Belgische premium premixed gin tonic, werden al meer dan 120.000 flessen verkocht. Tijd voor een volgende stap, dachten vijf West-Vlaamse ondernemers achter het succesverhaal. Sinds deze week is Gin Up! ook beschikbaar in een handige petfles van 20 cl. Een wereldprimeur, zeggen de initiatiefnemers. “Met de kleine flesjes die in een handpalm passen maken we premium gin tonic toegankelijk voor iedereen, op elk moment,” heet het.

Geestelijke vader achter dit hele project is Pierre Vandeputte, gedelegeerd bestuurder van het familiebedrijf Galloo uit Menen. “Op een dag kwam ik aan in mijn hotelkamer en besloot de dag af te sluiten met een gin tonic, aldus Vandeputte. “Maar in de hotelkamer was nergens een glas terug te vinden. Als oplossing dronk ik een deel van het tonicblikje uit en vulde dat aan met gin. Eenmaal thuis liet ik het idee van gin en tonic samen in één flesje niet los.” Hij opperde het idee bij enkele zakenpartners en vrienden. Ook zij geloofden sterk dat er plaats in de markt was voor een premium gin vooraf gemixt met een premium tonic. Enkele proefsessies en amper 10 maanden later werd Gin Up! gelanceerd, een product van de bvba Taste-It-Easy.

Dat er inmiddels al 120.000 flessen verkocht zijn toont aan dat de initiatiefnemers met hun product duidelijk inspelen op een behoefte bij het grote publiek en de horeca. Jean-Luc Dewulf, manager van Gin Up!: “Een kwalitatieve gin en tonic kunnen serveren zonder in te boeten op service, snelheid en zonder te moeten investeren in extra barpersoneel, daar hebben we van in het begin hard op willen inzetten. Je hoeft enkel ijsblokjes en een laurierblaadje toe te voegen. En door zijn trendy look kan de gin tonic bovendien ook uit het flesje gedronken worden, waardoor de mensen nog sneller bediend worden. Als we kijken naar de verkoopcijfers dan kunnen we alleen maar concluderen dat er nood was aan zo’n product.”

Vandaag is Gin Up! verkrijgbaar bij een honderdtal drankenhandels en zelfstandige retailers van Alvo, Carrefour en Spar. In het najaar volgt nog een nationale mediacampagne. (KC)