POM wil werk maken van uitbreiding spoorterminal op de LAR

larDe Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen zal een investeringsdossier opmaken voor de uitbreiding van de spoorterminal op de LAR (Lauwe-Aalbeke-Rekkem). Zo zou de LAR nog meer dienst kunnen doen als regionale schakel op he vlak van logistiek. De goederen komen per spoor toe op de LAR en worden van daaruit verder – per spoor – verdeeld naar de bedrijventerreinen in de regio. Dit zal gebeuren in samenwerking met Infrabel en Leiedal. Verschillende Meense bedrijven gebruiken de spooraansluiting op de LAR voor de levering van hun goederen. Voor hen zal de uitbreiding van dit spoornetwerk dus zeker welkom zijn. Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke werd naar eigen zeggen door enkele Meense  bedrijven gecontacteerd om na te gaan of er een mogelijkheid zou zijn om station van Menen opnieuw te kunnen gebruiken. Dit omdat er dagelijks files zijn in Aalbeke, richting de LAR. Door de aanslagen in Parijs van november 2015 echter, is er verscherpte controle aan de grensovergang op de E17 in Rekkem. Inmiddels heeft West-Vlaanderen de twijfelachtige reputatie om de langste files van Vlaanderen te moeten slikken. De gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé sprak weinig hoopvol over een nakende oplossing voor zoveel fileleed. Het is immers de Franse overheid die beslist over de controles en omdat er in ons buurland binnenkort verkiezingen zijn, zullen deze controles wellicht nog even doorgaan. Goederen die per spoor toekomen op de LAR voor ondernemingen op naburige bedrijventerreinen, worden overgeladen op vrachtwagens en naar de ondernemingen gebracht. Als deze vrachtwagens uren in de file moeten staan om deze  bedrijven te bereiken, gaan echter veel voordelen van vervoer per spoor verloren.

De LAR is overigens sterk aan het uitbreiden aan de andere kant van de autosnelweg Gent-Rijsel, waar veel ruimte voor bedrijven moet bijkomen. De voorbereidende werken zijn volop aan de gang. (KC)