ROESELARE – Roularta wil naar eigen zeggen verder gezond blijven groeien en doet daarom een bindend overnamebod op de Sanoma-titels. Magazines als Libelle, Flair en Feeling zouden dan een West-Vlaamse etiket dragen. Recent kwam ook al de krant De Tijd in handen van Roularta terecht. Of duidelijk een strategie in de klassieke print.  

Het beursgenoteerde Roularta Media Group liet dinsdag bij monde van CEO Xavier Bouckaert weten dat het een bindend bod uitbrengt op de Belgische Sanoma-titels met uitzondering van de woonbladen. Sanoma is een Finse groep. Het pakket omvat de weekbladen Libelle/Femme d’Aujourd’hui (CIM 245.504 exemplaren) en Flair N/F (CIM 74.222 exemplaren), de maandbladen Feeling/Gaël (CIM 69.132 exemplaren) en de magazines La Maison Victor, Communiekrant, Loving You en She Deals. De websites, line extensions en social mediakanalen van deze titels zijn eveneens in het bod opgenomen. De totale 2017 omzet van deze merken bedraagt circa 78 miljoen euro voor een overnameprijs (inclusief pensioen- en abonnementenverplichting) van 33,7 miljoen euro.
De (offline/online) doelgroepen van die mediamerken zijn uitgesproken vrouwelijk en dus een mooie aanvulling op de reeds bestaande portfolio (Knack, Trends, Sport Magazine, enzovoort), zo laat Roularta weten.
Naar aanleiding van deze transactie, zou Roularta op zijn beurt enkele titels verkopen aan Sanoma. Het gaat om de magazines ‘Ik ga Bouwen/ Je vais Construire’ waar een prijs van 1 miljoen euro wordt op geplakt, die in mindering komt van de overnameprijs voor de Sanoma-titels. Sanoma dankt net geen honderd medewerkers af in kader van een herstructureringsplan.

Vooruitzichten

In 2017 heeft Roularta Media Group te maken gehad met een daling van de reclamebestedingen, met de kosten van de investeringen in de lancering van nieuwe projecten zoals het e-commerceplatform Storesquare en met andere éénmalige kosten. Roularta verwacht dan ook een negatieve EBIT. Voor het boekjaar 2017 wordt geen dividend voorzien. In 2018 moeten lagere kosten en nieuwe activiteiten zorgen voor een positieve bijdrage. Daarenboven wordt voor 2018 verwacht dat een belangrijke meerwaarde wordt geboekt van ongeveer 145 miljoen euro op de aandelen Medialaan, na de closing van de transactie.