playboy-france-2005-june-01-squaresmallIn marge van de ietwat tegenvallende halfjaar resultaten van Roularta (bijna 5 procent omzetdaling, 12 procent minder bedrijfswinst, slabakkende reclamemarkt), had de uitgeversgroep uit Roeselare nog verheugend nieuws te melden. Volgens CEO Xavier Bouckaert zal de Franstalige versie van het bekende blad Playboy voortaan in de drukkerij van Roeselare van de persen rollen. Roularta haalde het drukorder binnen. In de drukkerswereld geldt het adagio dat elk order goed is. Werken voor Playboy houdt ook wel enig prestige in. Het mannenblad dat bij Roularta gedrukt wordt, zal zijn weg vinden naar lezers en kijkers in Frankrijk, maar ook in Wallonië en in delen van Canada.

Het is de tweede maal op minder dan een jaar tijd dat het sinds eind de jaren negentig beursgenoteerde Roularta kan uitpakken met een opdracht voor een ronkende titel. Eerder dit jaar kwam het nieuws dat ook The Economist de helft van zijn Europese oplage voortaan in West-Vlaanderen van de persen zou doen rollen. Of de drukkers in Roeselare zelf veel interesse hebben in The Economist is twijfelachtig. Met Playboy zou dat wel eens anders kunnen zijn. Met The Economist en Playboy hoopt Roularta de leemte in te vullen die viel nadat het Franse Altice opdrachten afzegde. Vijftig procent van de drukkerij in Roeselare werkt voor opdrachten in eigen huis. (KC)