De mediagroep Roularta uit Roeselare maakte zijn halfjaarcijfers bekend en die zijn -om het met de woorden van één van de aandeelhouders te zeggen – niet bepaald opbeurend. De omzet daalt en het winstcijfer maakt zelfs een eerder spectaculaire duik. Roularta zegt dat het niettemin vasthoudt aan zijn omnichannel strategie. De 360°-strategie van Roularta Media Group (RMG) wordt onverminderd voortgezet, aldus een persmededeling. RMG is present op tv, radio, in print en digitaal met een aantal eigen initiatieven zoals het eerder succesrijke internet- en handelsplatform Storesquare met duizend aangesloten handelaars en 500.000 bezoekers per maand.
De omzetdaling (exclusief impact acquisities) bedraagt 5 procent ofte 12,1 miljoen euro. Binnen het printsegment is de daling 6,4 procent of 9,7 miljoen euro, vooral een gevolg van minder reclame-inkomsten en minder drukopdrachten voor derde partijen. Binnen het audiovisuele segment is er, inclusief acquisities, een stijging van 1,4 procent ofte 1,2 miljoen euro meer, dankzij de mobile telecom-producten. Voor impact van acquisities is er ook hier sprake van een daling met 2,9 procent of 2,6 miljoen euro. Toch benadrukt de mediagroep dat de kijkcijfers best meevallen.
Onderaan de balans, onder de lijn met de belangrijkste cijfers, noteert RMG alsnog winst maar de terugval is hier intens. In vergelijking met de halfjaarcijfers van 2016 is er sprake van een terugval van de nettowinst van 14,7 miljoen euro naar 1,3 miljoen euro. Roularta wordt geleid door CEO Xavier Bouckaert, schoonzoon van Rik De Nolf.