Coup-de-théâtre in het Vlaamse medialandschap. Het beursgenoteerde multimediabedrijf Roularta Media Group heeft beslist om het belang van 50 procent in de audiovisuele onderneming Medialaan (de tv- zenders vtm, Q2, Vitaya, CAZ, de radiozenders Q music en JOE, Mobile Vikings, enzovoort) te verkopen aan mede-aandeelhouder De Persgroep. Daarnaast koopt Roularta de helft van de aandelen van Mediafin die De Persgroep in portefeuille heeft. De andere helft is in handen van Groep Rossel. Mediafin is de uitgever van de zakelijke media De Tijd en L’Echo. De onderneming was in 2016 goed voor een omzet van 56 miljoen euro met een EBITDA van 12 miljoen. Mediafin is schuldenvrij en heeft een cash-positie van 13 miljoen. Beide transacties leiden ertoe dat Roularta een cash saldo van ongeveer 217,5 miljoen euro zal ontvangen bij het afsluiten van de deal.

Roularta maakte het nieuws maandagmorgen bekend. Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group : “De impact van de digitale revolutie op de mediasector wordt alsmaar groter. Dit stelt alle mediabedrijven voor belangrijke uitdagingen, maar het biedt ook geweldige kansen voor mediabedrijven die een duidelijke focus hebben. Roularta Media Group heeft altijd een sterke marktpositie bekleed in local media (Deze Week, De Zondag, Steps, Digilocal digitale marketing services, het e-commerceplatform Storesquare, enzovoort) en anderzijds op het vlak van nationale kwaliteitsmagazines (Knack, Le Vif, Trends, Sportmagazine, Nest, Plus Magazine, enzovoort). De toetreding in het kapitaal van Mediafin past perfect in die positionering. We hebben ook de keuze gemaakt om onze deelneming in Medialaan te verkopen aan onze partner De Persgroep, waardoor we over aanzienlijke middelen zullen beschikken om onze digitale en multichannel strategie verder vorm te geven. We zijn ervan overtuigd dat Medialaan bij De Persgroep in goede handen is en kijken met trots terug op een succesvol partnership dat 20 jaar geduurd heeft.”
Volgens Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep is de uitbreiding van de participatie in Medialaan van strategische belang. “De convergentie van alle media op het internet wordt elke dag belangrijker”, aldus Van Thillo. “We willen onze positie in de digitale markt substantieel versterken om lokaal te kunnen concurreren met de globale tech-spelers die deze markt domineren. De sterke audiovisuele marktpositie en expertise van Medialaan zullen daarbij zeker helpen. We nemen anderzijds afscheid van Mediafin dat we samen met de groep Rossel hebben uitgebouwd tot een multimediaal publishing bedrijf met prachtige titels en een zeer succesvolle digitale strategie. Door deze transactie blijft Mediafin in handen van sterke lokale aandeelhouders die de onderneming verder kunnen uitbouwen.”