Smappee wint Trends Business Tour in West-Vlaanderen

smappee

De Kortrijkse start-up Smappee van voorman Stefan Grosjean is de winnaar in West-Vlaanderen van Trends Business Tour 2016. Met deze award wil het weekblad bedrijven in de kijker zetten die in hun regio uitblinken op het vlak van innovatie of duurzaamheid. De onderneming ontwikkelde een app rond intelligent energieverbruik in particuliere woningen maar ook in kantoren en bedrijfsgebouwen, en dit volgens het aloude principe “meten is weten”. Smappee heeft overduidelijk groei ambities. Via Trends laat het bedrijf weten op zoek te zijn naar 10 miljoen euro vers kapitaal voor de grootschalige commercialisering van zijn product.

Smappee brengt via een app het elektriciteitsverbruik in kaart. “Daarmee kan je het energieverbruik tot en met een derde verminderen”, meldt CEO Stefan Grosjean. “Onze app meet zowel het totale energieverbruik als het individuele gebruik van de belangrijkste huishoudelijke toestellen en apparaten. Zo zie je wie de grote energieverslinders zijn.” In tijden waarin termen als ecologie en zuinig energieverbruik centraal staan, komt de technologie van Smappee zo te zien niets te vroeg.

Stefan Grosjean is een serial entrepreneur van het betere soort. Ook in een vorig leven was hij al bezig met energie via zijn bedrijf Energy ICT, een concept om ondernemingen aan zuiniger energierekeningen te helpen. Hij verkocht het bedrijf enkele jaren terug. Zijn grote idool is Steve Jobs van Apple. Stefan Grosjean zei ooit dat ondernemers die niet geloven in ecologische meerwaarde, dépassé zijn. (KC)