Roeselare

Met samen meer dan 25 jaar ervaring in vloeren en interieur bij een multinational op zak, waagden Pieter Buyck en Marie Callens begin 2016 de grote sprong voorwaarts met hun eigen label Floorify. Hun innovatieve vloer combineert de beste eigenschappen van klikvinyl en laminaat in een aantrekkelijk design.

Stel: je werkt jarenlang voor een groot bedrijf en op een dag wil je vooral zelf entrepreneur zijn. Het is exact wat er gebeurde met Pieter Buycke en Marie Callens. De jonge ondernemers waren jarenlang collega’s bij een grote vloerbekledingsproducent. Marie stelde als productmanager de collecties samen en verzorgde de marketing terwijl Pieter general manager was voor de vinylafdeling. “We hebben er enorm veel geleerd en veel kansen gekregen”, zeggen de jonge ondernemers eensgezind. “Toch kriebelde het om een kleinschaliger label in de markt te zetten en volgens onze eigen filosofie uit te bouwen. Een grote speler werkt per definitie trager en politieker. Wij houden van snel, kort en krachtig. Je leeft maar één keer, en we wilden geen spijt hebben dat we het nu niet geprobeerd hebben.”

West-Vlaamse technologie en design

Het uitgangspunt van de Floorify-vloeren is duidelijk: gebruiksvriendelijke vloeren die zorgen voor een warme uitstraling en een langdurige schoonheid. De start-up mocht reeds het Innovations at Domotex-label ontvangen van de gelijknamige internationale vloerenvakbeurs in Hannover. Qua opbouw lijkt het een klassieke klikvinylvloer van 4,5 millimeter dik en een slijtlaag van 0,55 millimeter – klasse 33 voor de kenners. Maar het geheim zit in de unieke geluidsabsorberende en watervaste rigide kern, aldus de zaakvoerders. “De klikverbinding van Floorify Rigid Core is dubbel zo sterk is als die van een 8 millimeter dikke laminaatvloer en minstens 4 keer zo sterk als traditionele klikvinyl”, weet Pieter Buyck. “We maken in één klap komaf met alle vooroordelen van vinyl: Floorify plaatst even makkelijk en snel als een laminaatvloer op om het even welke ondergrond. Ook zonder voorbereiding. De Rigid Core blijft in extreme omstandigheden volledig stabiel én is stootvast.”

 

Floorify mikt met zijn producten en beelden bewust ook op de vrouwelijke touch. “Vloerproducten mogen dan wel door mannelijke ingenieurs worden gemaakt, het zijn uiteindelijk doorgaans toch de vrouwen die de interieurkeuzes maken”, aldus Marie Callens. “Ik laat me voor de designs inspireren door alles wat ik zie en beleef. Van knappe interieurs tot indrukwekkende architectuur.”

Export loont

Met Floorify willen Marie en Pieter hun focus voorlopig op de Benelux en Frankrijk leggen, al zijn ze via distributie ook al vertegenwoordigd in Tsjechie (30-tal winkelpunten), Finland en Zwitserland en Uruguay. Als andere kansen zich voordoen, willen ze die wel graag grijpen. Floorify wordt verdeeld via zorgvuldig geselecteerde zelfstandige speciaalzaken, zowel in hout, verf als parket. “Ons product is nieuw, dus we hebben het advies van onze retailers nodig om het juist in de markt te kunnen zetten”, zegt het startersduo. “Bovendien helpt het de prijsdruk te verminderen.”