Dromen van een eigen zaak. Het achtervolgde Katrien Taccoen al een tijdje en mede onder impuls van haar man Jan Mortier zette ze ook de stap naar het zelfstandig ondernemerschap en haar ultieme droom. Katrien Taccoen pakte uit met Studio Mimoire, een nieuw Belgisch fashion label met standplaats Rumbeke. De eigenzinnige collectie ontstond uit een passie voor design, fotografie en de  hedendaagse samenleving. De ontwerpster vormde de uitdrukking ‘You are what you wear’ om tot ‘Wear and show your own personality’ ofte “Draag je eigen persoonlijkheid’. “Het uitgangspunt was om prints te ontwerpen zowel voor dames als heren, waarbij elke print een archetype van Jung belichaamt”, aldus Katrien Taccoen. “Deze 12 persoonlijkheden komen tot leven in de ontwerpen. De bijzondere ontwerpen mixen zowel een hedendaagse, opvallende en humoristische stijl met een vintage gevoel.”

Katrien Taccoen was eerder bijna twintig jaar actief in het secundair onderwijs (Engels). Maar de passie voor mode en textiel zat altijd diep in haar. “Als tiener al bladerde ik uren door de vele modetijdschriften”, zegt de starter. “Met zakgeld kocht ik de internationale bladen zoals Vogue en Elle. Later leerde ik de sector kennen als model en styliste. Nu kan ik iets doen met de opgedane ervaringen en ideeën. Maar ik wilde niet zomaar iets beginnen. Het moest iets unieks en eigenzinnig zijn, iets wat nog nooit eerder was gedaan. Ik vertrok vanuit persoonlijkheidskenmerken (de theorie van Jung met zijn 12 archetypes) en creëerde daaruit 12 beelden. De t-shirts worden digitaal gedrukt wat momenteel nog zeer weinig gebruikt wordt op textiel. Het is mijn overtuiging dan innovatie gekoppeld aan kwaliteit het verschil maken. De klant kan dus voor zichzelf of voor anderen een design kiezen dat perfect aansluit bij zijn persoonlijkheid. Ook de verpakking wou ik uniek maken. Ik koos daarom voor een elpeehoes, vanwege de jeugdherinneringen aan de elpeehoezen die ik bewaarde en uitstalde.”

Studio Mimoire produceert alles in West-Vlaanderen geproduceerd. Zowel de kwaliteit van de stof (organisch katoen met kwaliteitslabeleven) als de bedrukking zijn sterk ecologisch geïnspireerd. De collectie is dus eerder high profile alsook trendy vanwege de eigenzinnige prints. De verkoop gebeurt zowel online als in de winkels. “Voorlopig is ons aanbod al terug te vinden in drie 3 winkels”, aldus Taccoen. “Grijs Peerd in Roeselare, Bonafida in Ledegem en POPconcept store in Waregem. In deze fase wordt volop gezocht naar en onderhandel met meer modezaken die zich willen profileren met iets uniek en typisch West-Vlaams.” En wat de ambities zijn op een termijn van vijf jaar? Katrien Taccoen heeft er een statement over: “Mijn collectie verder uitbreiden tot een volwaardige kledinglijn, en vervolgens verkooppunten vinden over heel Vlaanderen en wie weet ook de wereld.”