HARELBEKE – De Harelbeekse kmo Triplaco, gespecialiseerd in geluid absorberende wanden voor binnenhuisinrichting, nam voor het eerst deel aan de gerenommeerde Londense beurs Surfaces Design Show. Er wordt gerekend op een grote doorbraak in alle exportmarkten. 

Ook internationaal doorbreken met een topproduct. Dat is de uitgesproken ambitie van de Harelbeekse kmo Triplaco, onderdeel van de groep Lefevere (houthandel). De geluid absorberende wanden onder de noemer Print Acoustics, zijn het resultaat van ver doorgedreven research en toegepaste innovatie. Na eerdere en geslaagde deelnames aan Interzum Fair in Keulen en de Parijse editie van Architects@Works, was Londen dit maal aan de beurt. Kristof Ver Eecke, general manager van Print Acoustics, heeft het over een geslaagde première omdat de b-to-b doelgroep (in de eerste plaats architecten en designers) werd bereikt. Van uit die hoek kregen we geweldig positieve reacties”, aldus Ver Eecke. Iemand drukte het zo uit: dit is het soort product waar we al jaren zitten op te wachten.”

Print Acoustics is de jongste telg uit de houtgroep Lefevere, een conglomeraat van drie bedrijven (twee in België, één in Tsjechië), goed voor 50 miljoen omzet geconsolideerd. De grootste gemene deler door alle activiteiten wordt gevormd door hout. Triplaco is één van de drie bedrijven en is een specialist van decoratief plaatmateriaal. In 2014 werd binnen Triplaco een spin-off uit de grond gestampt met de welluidende merknaam Print Acoustics.

Export ambitie

Op minder dan drie jaar tijd maakte Print Acoustics naam en faam als leverancier van decoratieve panelen die geluidgolven absorberen. De toepassingen zijn legio. In kantoren, restaurants, auditoria, cafetaria, ziekenhuizen, publieke ruimtes, sporthallen of musea is akoestiek ongemeen belangrijk. De muurwanden en meubelonderdelen zorgen voor een veel betere geluidsklimaat in de spraakfrequenties. Aan de basis ligt eigen onderzoek en ontwikkeling en de technologie werd Europees gepatenteerd. Dat is nodig ook want na de snelle groei in eigen land, wenkt nu volop het buitenland.

In Oost-Europa, het Midden Oosten en Noord-Amerika bestaat grote interesse voor de West-Vlaamse technologie. In deze fase worden de eerste stappen gezet in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.