Politiek en toerisme zijn kennelijk twee aparte werelden. Tot die conclusie komt ook TUI België met standplaats in Oostende. Na een voorzichtige seizoenstart kent Turkije alvast een sterke heropleving met 20 procent meer boekingen, zo stelt TUI (het vroegere Jetair van de familie Brackx) vast. Turkije, dat is bekend, biedt uitzonderlijke promoties aan in kwaliteitsvolle hotels. Deze prijs-kwaliteitsverhouding is uiteraard interessant voor de vakantieganger. Turkije maakt volgens TUI woordvoerder Piet Demeyere een sterke comeback: tienduizenden Belgen brengen er deze zomer hun vakantie door. TUI verhoogde daarom de vluchtfrequentie op Turkije voor vertrekken in augustus en voorziet op die manier 1500 extra seats.

 De Belg die zijn vakantie vroeg in het boekingsseizoen vastlegde, koos vooral voor traditionele Europese bestemmingen zoals Spanje of Griekenland. Op die manier raakten de populaire Europese bestemmingen snel volgeboekt. Op de last minute markt scoort Turkije veruit het best qua beschikbaarheid en prijs, treedt uit de schaduw en tekent een spectaculaire groei op qua boekingen.

Turkije staat nu op de derde plaats in het lijstje van favoriete vakantiebestemmingen van de Belg, na Spanje en Griekenland. Na een te voorzichtige seizoenstart werkten de Turkse hoteliers mee om mooie promoties aan te bieden voor deze zomer. Het land staat bekend om zijn moderne hotelinfrastructuur en een kwaliteit die perfect voldoet aan de eisen van zowat elk type vakantieganger. Door de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en de grote last minute beschikbaarheid verschuift Turkije van ‘alternatief voor Europa’ naar ‘eerste keus’. Om aan de groeiende vraag te blijven beantwoorden, besloot TUI daarom de vluchtfrequentie voor Antalya, Bodrum en Izmir te verhogen.