WAREGEM – TVH in Waregem vindt het belangrijk om werknemers te helpen een gezond leven te leiden. Daarom werd drie jaar terug de campagne TVH Nudge opgestart. Om die verjaardag te vieren, werd zopas officieel een nieuw aangelegde groenzone -TVH Park – aangelegd bij het bedrijf.

Een ‘nudge’ betekent ‘een duwtje in de goede richting’, en tracht met positieve stimulatie het gedrag te sturen. Het project bij TVH probeert een omgeving te creëren waarin mensen betere keuzes maken. Binnen Nudge kaderen verschillende acties om de medewerkers een gezonde levensstijl aan te leren. Het startsein werd in 2015 gegeven met een Nudge-week.

IJsjes op opening TVH Park

TVH legde dit jaar ook een groenzone aan bij het bedrijf, waar medewerkers hun middagpauze kunnen doorbrengen. In die zone staan picknickbanken naast een vijvertje, de collega’s kunnen een petanqueset reserveren voor een van de 3 petanquebanen, een basketbal voor het basketbalveld of kunnen joggen op de aangelegde Finse piste. Met de zomer voor de deur, organiseerde het bedrijf een wedstrijd onder zijn medewerkers om een goede naam te bedenken voor de groenzone. Uit de vele inzendingen werd ‘TVH Park’ gekozen als naam. Op 19 juni volgde dan een ‘officiële’ opening, waarbij alle medewerkers uitgenodigd werden en een ijsje aangeboden kregen. “We willen dat alle collega’s zich goed voelen bij TVH”, vertelt Vanessa Dutrieu, director talent & communication bij TVH. “We merken dat sollicitanten die iemand kennen bij TVH vaak al gehoord hebben van de Nudge-acties. Dat betekent dat onze acties geliefd zijn, en daar zijn we best trots op.”

Activity tracker challenge

Ondertussen is het bedrijf 3 jaar bezig met zijn Nudge-programma en is tevreden met het resultaat. Zo zijn er zowel acties die beweging als gezond eten stimuleren: yoga-sessies ’s middags, fitheidstesten, wekelijks vers fruit voor iedereen, een fitwandeling, enzovoort. “De activity tracker challenge is ondertussen al aan zijn vierde editie toe”, aldus nog Vanessa Dutrieu. “Daarin gaan de deelnemers de uitdaging aan om in een periode van 3 maanden dagelijks gemiddeld minstens 8000 stappen te zetten. Via het bedrijf kopen ze een Garmin activity tracker aan, waarbij het aantal stappen via een app wordt bijgehouden. Haalt een deelnemer dit minimum, dan krijgt hij een deel van de aankoopprijs terugbetaald. In totaal namen al 446 collega’s deel. Voor sommigen was het zelfs de aanleiding om ook te trainen voor de Dodentocht.”