Unilin heeft een eerder unieke HR-campagne voorgesteld: een ongeziene combinatie van virtual reality (VR) en gamification zorgt voor een nieuwe beleving van het bedrijf en laat sollicitanten ontdekken wat machinebedieners en techniekers precies doen. De groep, bekend als interieurspecialist achter de bekende Quick-Stepvloeren, blijft groeien en zoekt 50 nieuwe collega’s met technisch talent of interesse in techniek of productie. “Het is belangrijk dat sollicitanten goed kunnen inschatten of onze omgeving en de functie echt bij hen passen”, zegt Nick Leenaert, talent director bij Unilin. “De VR-film geeft de sollicitanten via een 360 graden scoop een zo realistisch mogelijk beeld van hun nieuwe werkplek. Bovendien kunnen kandidaten de omgeving en de rol van machinebediener en technieker zelf ervaren aan de hand van een 3D-game. De combinatie van VR en 3D zorgt ervoor dat je vrij op ontdekkingstocht kan gaan, alsof je werkelijk in onze productieafdeling staat.”

De keuze voor VR sluit aan bij Unilins brede kijk op talent. “We staan ook open voor wie geen ervaring maar wel interesse heeft om als machinebediener of technieker aan de slag te gaan in een productieomgeving”, legt Nick Leenaert uit. “Dankzij de film krijgen sollicitanten ook een goede kijk op onze bedrijfscultuur. Bovendien reflecteert de VR-film ook het innovatieve karakter van ons bedrijf. De voortdurende innovatie die je in onze producten vindt, trekken wij door in ons personeelsbeleid. Elk jaar komen we met een grensverleggende rekruteringscampagne. Denk maar aan de tifo die we tijdens de Ronde van Vlaanderen hebben gebouwd voor het afscheid van Tom Boonen. De VR-film is een innovatieve manier om te rekruteren en sluit volledig aan bij de trend van digitalisering en gamification.”

Het hele project werd gerealiseerd in samenwerking met het Brugse communicatiebedrijf d-artagnan en het Oost-Vlaamse Yondr.