ROESELARE – VDL Bus in Roeselare heeft een nog vrij beperkt order in de wacht gesleept vanwege De Lijn. Het gaat om de levering van zes elektrisch aangedreven bussen. Ter vergelijking: de voorbije dagen liep ook een order binnen uit Zweden, meteen goed voor 25 elektrische bussen, te leveren in de Noord-Zweedse stad Umeå. In Scandinavië is de aandacht voor ecologische mobiliteitsoplossingen kennelijk veel groter.

Busbouwer VDL, van origine Nederlands, heeft van Roeselare (het vroegere Jonckheere) zijn competentie centrum gemaakt voor elektrische bussen. De bestelling van De Lijn heeft zowel betrekking op het leveren van de voertuigen als op het installeren van de laadinfrastructuur. De Lijn beschouwt elektrisch rijden nog altijd als een proefproject. De zes bussen zullen ingezet worden in Antwerpen, Gent en Leuven. In Brugge loopt al een test met drie elektrische bussen van Van Hool.

Volgens Peter Wouters, fabrieksdirecteur van VDL Roeselare, loopt ons land sterk achterop als het gaat om het integreren van elektrisch aangedreven bussen. In Nederland en in Scandinavië staat men zoveel verder”, aldus  Wouters. Vlaams minister voor Mobiliteit verklaarde eerder dat er in 2025 enkel nog hybride of elektrische bussen zullen rijden. Toch bestelde De Lijn ook nog eens enkele tientallen dieselbussen, eveneens in Roeselare. VDL wil de bouw van dieselbussen in Roeselare volledig afbouwen. Blijft ook de open vraag of Ben Weyts in 2025 nog bevoegd minister zal zijn.