Zes studenten van de hogeschool VIVES hebben een project uitgewerkt om een bewust en positief gebruik van sociale media en de smartphone te stimuleren. “Stop Scrolling” kadert in een zogenaamde Honours Degree van de hogeschool. De Facebookpagina wil via ludieke filmpjes, foto’s en tekstjes, gebruikers van sociale media bewust maken van hun gebruik en alternatieve tijdsinvullingen of communicatievormen suggereren. In het Honours Degree wordt een selecte groep van 12 “excellente” VIVES-studenten geconfronteerd met een maatschappelijk relevante challenge die enkel door een multidisciplinair team van studenten met veel gevoel voor ondernemerszin en out-of-the-box-denken kan worden opgelost. Dit jaar werd voor het thema “Zorg” gekozen.

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 van de Vlaamse jongvolwassen zich soms/dikwijls  eenzaam voelt. Het intensieve gebruik van sociale media door deze leeftijdscategorie, is daarvoor mee verantwoordelijk. De voortdurende confrontatie met de ideale wereld die via sociale media gecreëerd wordt enerzijds en een verminderd real-time contact en een gecultiveerde angst om alleen te zijn anderzijds, zijn hier de voornaamste achterliggende oorzaken. De constante digitale connectie tast ook ons vermogen om los te laten aan, om afstand te nemen, om onze hersenen rust te geven. Studenten zijn niet voor niets een grote risicogroep voor burn-out.

Stop Scrolling wil daarom een bewust en positief gebruik van sociale media en de smartphone stimuleren. Na het liken van de Facebookpagina “Stop Scrolling” verschijnen op het nieuwsoverzicht van Facebookgebruikers subtiele uitnodigingen tot gedragsverandering.  Boodschappen die aansturen op little acts of kindness en suggesties voor me-time moeten de keuze voor urenlang sociaal mediagebruik bemoeilijken en alternatief gedrag stimuleren. De sterkte van het concept Stop Scrolling is aanwezig daar waar het verslavende gedrag gesteld wordt. De Facebookpagina is nog maar het begin. De bedenkers van Stop Scrolling zien deze pagina vooral als een testproject om na te gaan welke vormen van nudging aanslaan en op andere sociale mediakanalen geïmplementeerd kunnen worden. De pagina is ook een manier om stakeholders warm te maken. Een breed gedragen en positieve bewustwordingscampagne rond het gebruik van sociale media en smartphones is de droom.