Een aantal West-Vlaamse ondernemers -Peter Ameloot van Delta Light (Moorsele), de familie Vanhalst van 2 give & enjoy (Wevelgem) en Johan en Marie-Rose Dekeyzer-Ossaer van de firma Dekeyzer-Ossaer (Koekelare)- zetten hun schouders onder een nieuwe Vlaamse campagne die het ondernemerschap in een positief daglicht wil stellen. De campagne gaat van start onder de noemer “Ondernemers ondernemen voor iedereen”. Uitgangspunt is dat de perceptie over ondernemerschap helaas te wensen overlaat bij een groot publiek. Terwijl ondernemerschap net een uitgesproken sociale dimensie heeft. Het imago van ondernemerschap in Vlaanderen kan heel wat beter, zeker in vergelijking met omliggende landen. Daarom start Agentschap Innoveren & Ondernemen van de Vlaamse overheid met de steun van Flanders DC, Voka en Unizo een meerjarige campagne, die aantoont dat de drijfveren van ondernemers in Vlaanderen divers en herkenbaar zijn, en dat ze vaak ondernemen om een positieve impact te hebben op hun eigen leefwereld of de maatschappij in het algemeen. Zegt Vlaams economieminister Philippe Muyters: “We willen in Vlaanderen meer starters, meer blijvers en meer groeiers. We moeten terug fier zijn op wat ondernemers presteren voor zichzelf, hun werknemers én de maatschappij. Via de campagne “Ondernemers ondernemen voor iedereen” willen we laten zien wat het ondernemerschap in Vlaanderen ons allemaal bijbrengt.”

De Vlerick School heeft ter voorbereiding een studie gemaakt waarin “de ondernemer” nader geanalyseerd wordt. Daaruit blijkt dat er zes verschillende types van ondernemers zijn: makers, inspirators, vernieuwers, connectors, mentors en realisators. Professor Hans Crijns wijst er nog op dat de overweldigde meerderheid van de ondernemers (85 procent) erg begaan is met duurzaamheid. Finaal is er natuurlijk ook het grote Flandrien gehalte van ondernemers, een beetje à la Briek Schotte zaliger: nooit opgeven, altijd willen winnen.