In het pas gepubliceerde boek ‘Eeuwen ondernemen’ (uitgegeven bij Snoeck), nemen tientallen West-Vlaamse bedrijven een prominente plaats in. Het fraaie kunstboek bundelt de verhalen van bedrijven met meer dan honderd jaar op de teller.   

Honderd jaar oud zijn en er toch nog best aantrekkelijk uitzien en een grote dynamiek etaleren? Het lijkt wel alsof West-Vlaamse bedrijven er een patent op hebben. Bedrijven met meer dan een century op de teller, zijn sowieso uitzonderlijk en bijzonder. Net als een mens, heeft ook een bedrijf in principe niet het eeuwig leven. Maar anders dan bij de mensen, zijn er in de bedrijfswereld uitzonderingen die de regel bevestigen. Denk maar, zonder ze allemaal bij naam te noemen, aan Jules Destrooper, Vandecasteele Houtimprt, Bekaert, Beton De Clercq, Bombardier, Braet, New Holland (vroeger Claeys), De Witte Lietaer, Renson, brouwerijen Rodenbach en Omer Vander Ghinste, Moerman, Libeco, Winsol of Vyncke. Oude krakers maar wel springlevend die terecht een plaats mogen opeisen in dit ook mooi geïllustreerde kunstboek.

Dé hamvraag luidt natuurlijk: wat zijn de succesfactoren? Met het antwoord kan je alle kanten op, maar in principe gaat het altijd om een mix van troeven. Zoals: stabiel aandeelhouderschap, goede relatie tussen management en personeel, groot aanpassingsvermogen aan nieuwe markttendensen, respect voor waarden en tradities en last but not least ook een factor geluk.