West-Vlaamse bedrijven stuwen X-Mas Tournament naar nieuwe succeseditie

Hex-mas-wut Coca Cola X-Mas Tournament, het grootste basketbaltornooi van Europa voor jongens en meisjes tussen 11 en 18 jaar, groeide in zijn elfde editie uit tot alweer een groot succes. Liefst 1.400 jongeren uit meer dan twintig landen kwamen in het zuiden van West-Vlaanderen en op zes locaties drie dagen langs om er aan sport te doen. Voor Belgische clubs is dit een ideale kans om zich te meten met leeftijdsgenoten van andere landen. In de hoogste categorie “jongens” werd BC Oostende winnaar, een opsteker voor het Belgische jeugdbasketbal. In de hoogste categorie van de meisjes ging de Nederlandse nationale ploeg met de eer lopen.

Het X-Mas Tournament is een privé ondernemersinitiatief, in samenwerking met lokale basketbalclubs en honderden vrijwilligers. Dat het tornooi zo’n reputatie heeft verworven in eigen land en in het buitenland -tot in Israël en Rusland toe- is mede te danken aan een aantal overheden met de provincie West-Vlaanderen en de stad Kortrijk op kop. Maar er is ook de grote inbreng van West-Vlaamse bedrijven die wekenlang visibiliteit krijgen en waarvan de naam via de sociale media en internet (live streaming) letterlijk de wereld rond gaat. Onder de West-Vlaamse bedrijven een hele reeks grote namen en dynamische kmo’s zoals ADMB, Alpro, Floralux, Waelkens, Jules Destrooper, G&V, Stadsbader, VeranClassic, brouwerij Vanderghinste, projectontwikkelaar POC, Peter Callant Verzekeringen, Linety Belgium, Bouncewear, Poppies, Willy Naessens, drukkerij Jo Vandenbulcke, advocatenkantoor Stefaan De Geeter, Epacco, LiquidFloors, engineeringskantoor Catael, Bricks & Leisure, Engels, Savaco, Fomeco, Venalis, advieskantoor Peter Hanssens, DVA, Konvert Interim, Noël Tours, Groep NBA, Accofisc, Fleximmo, Devos Capoen, De Mailingman, Stefaan Coucke, Aqualic, Buvaport, Waelkens, Servaege en Eres. Ook de hogescholen Vives en Syntra West, telecombedrijf Proximus, multinationals zoals Coca Cola en Toyota of banken (zoals KBC) steunen het tornooi volledig. In marge van het tornooi wordt voor de bedrijven ook een uitgebreid netwerkmoment georganiseerd en is er -in samenwerking met ’t Veer en Waak- ook uitvoerig aandacht voor het puur sociale met G-basketbal (minder validen) en zogenaamd Unified basketbal (validen en minder validen samen op het terrein). Emma Meesman uit Ieper, topspeelster in de Amerikaanse Womens NBA, gaf speciale glans aan dit prachtige sociaal event.

Voor de hotels uit de regio is dit ook een buitenkans om tijdens een kalmere periode (tussen Kerst en Nieuwjaar) hun kamers te vullen. Lokale slagers of traiteurs moeten drie dagen lang de hongerigen spijzen, en de lokale middenstand, de Horeca of K in Kortrijk heeft aan de buitenlandse delegaties ook welgekomen shoppers. Kortom: het X-Mas Tournament heeft niet alleen sportieve waarde, maar heeft ook een grote economische component die Kortrijk ook op de internationale kaart zet. (KC)