De Belgian Pledge, het zelfregulerend initiatief van de voedingssector om reclame naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken tot producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria, breidt uit naar 9 nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media. De Belgian Pledge verwelkomt bovendien 21 nieuwe leden. Voor initiatiefnemers FEVIA, COMEOS en UBA is deze uitbreiding het bewijs dat de sector met de Belgian Pledge een krachtig antwoord geeft op de terechte vraag naar verantwoorde reclame voor kinderen. Een tiental West-Vlaamse bedrijven, of met vestiging in onze provincie, hebben het charter mee onderschreven. Het gaat om Agristo, Alpro, Ceres, Coca Cola European Partners, Greenyard, Jules Destrooper, La William, Libeert, Poppies en Vandemoortele.

De Belgian Pledge is een initiatief dat FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, COMEOS, vertegenwoordiger van de Belgische handelaars, restaurantketens en cateraars en UBA, de Unie van de Belgische Adverteerders lanceerden in 2012. Met dit zelfregulerend initiatief nemen de deelnemende bedrijven duidelijke engagementen inzake verantwoorde marketing naar kinderen toe. Zoals geen reclame voor voeding en dranken naar kinderen jonger dan 12 jaar, behalve voor producten die voldoen aan voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, zoals vezels. Of ook: geen communicatie in basisscholen, behalve met akkoord van directie. Als zelfregulerend initiatief wil de Belgian Pledge blijven evolueren en snel inspelen op het veranderende mediagebruik van kinderen. De vernieuwde Belgian Pledge die 55 bedrijven hebben ondertekend, blijft de basisprincipes behouden maar is in navolging van Europese evenknie EU Pledge nu ook van toepassing op alle mogelijke communicatiekanalen.

Maggie De Block, minister van Volksgezondheid, steunt het initiatief volkomen: “Een gezonde, evenwichtige voedingsstijl is als een gewoonte, en goede gewoontes willen we van jongs af aan stimuleren”, aldus de minister. Daarom is deze uitbreiding van de Belgian Pledge een goede zaak: de voedingsindustrie, de handel en de reclamesector engageren zich om hun gedragscode rond verantwoorde reclame voor kinderen uit te breiden naar social media. Daarmee geven ze duidelijk aan dat ze het maken van de gezonde keuze bij kinderen en jongeren willen bevorderen. Na het Convenant Evenwichtige Voeding, dat we een jaar geleden hebben afgesloten, is dit opnieuw een positief signaal.”