West-Vlaanderen ambieert demonstratieprojecten voor waterstof. De POM West-Vlaanderen treedt daarom toe tot de Vlaamse Power-to-Gas cluster. Hiermee wil de POM de West-Vlaamse havens en bedrijven ondersteunen in de productie en het gebruik van groene waterstof. Power-to-Gas is het principe waarbij groene elektriciteit wordt omgezet naar waterstof. Waterstof is uitermate geschikt voor grootschalige en langdurige opslag van hernieuwbare energie. Het kan geïnjecteerd worden in het aardgasnet om verder gebruikt te worden als “hernieuwbaar” gas of om later terug elektriciteit te maken. Een andere optie is het waterstof te gebruiken in andere toepassingen zoals mobiliteit. Waterstof maakt het bijvoorbeeld mogelijk om voertuigen zero emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. Toyota en Hyundai verkopen al waterstofauto’s en andere merken zoals BMW, Mercedes, Honda en Audi volgen binnenkort.

Vlaanderen ambieert 20 waterstoftankstations tegen 2020. West-Vlaanderen kan hier een zeer toekomstgerichte pioniersrol in opnemen, meent de POM. De haven van Zeebrugge blijkt alvast de meest interessante plaats in België om waterstof in het aardgasnet te injecteren. De Power-to-Gas cluster wordt gecoördineerd door WaterstofNet vzw en telt ondertussen 25 leden uit de bedrijfswereld. Een aanzienlijk deel van hen is actief en/of gevestigd in West-Vlaanderen: Aspiravi, MBZ, DEME, Toyota, Hyundai, Air Liquide, Engie, Fluxys, Colruyt Group, Eandis, Atlas Copco en VDL Bus & Coach (het vroegere Jonckheere te Roeselare). “In onze toekomstvisie wordt West-Vlaanderen in 2030 een netto-exporteur van energie”, aldus West-Vlaams gedeputeerde voor Economie Jean De Bethune. “Grootschalige opslag van windenergie in waterstof kan hier een belangrijk element in zijn. Via ons lidmaatschap in de Power-to-Gas cluster zullen we demonstratieprojecten voor duurzame waterstof faciliteren.”

In eerste instantie worden de mogelijkheden in de West-Vlaamse havens onderzocht. De waardeketen van waterstof (gaande van opwekking tot eindgebruik) biedt echter ook tal van aanknopingspunten met het West-Vlaamse economisch weefsel. Het ecosysteem van West-Vlaamse bedrijven en organisaties, die al actief zijn of kunnen worden in deze waardeketen, wordt in kaart gebracht in het project Waterstofregio 2.0 (Interreg Vlaanderen-Nederland). Daarbij gaat speciale aandacht naar de industriële sectoren waarin West-Vlaanderen excelleert, zoals de Fabrieken voor de Toekomst en de West-Vlaamse logistieke sector. Via Waterstofregio 2.0 hoopt POM West-Vlaanderen een mobiel waterstoftankstation naar de provincie te halen om het gebruik van heftrucks bij enkele bedrijven te testen en te demonstreren.