WIELSBEKE – Logistieke dienstverlener Delcatrans, expediteur Remant Cool Logistics, de POM West-Vlaanderen en een zevental verladers slaan de handen in elkaar om op het traject Wielsbeke-Antwerpen reefers of diepvriescontainers naar de binnenvaart te shiften. Het project wordt mogelijk gemaakt door een tijdelijke steunmaatregel van de haven van Antwerpen in het kader van een open projectoproep. Vanuit de industrie zijn de diepvriesbedrijven Agristo en Crop’s de eerste gebruikers en intussen ging het project al van start.

De haven van Antwerpen stelde het project voor tijdens een intermodaal event in Kinepolis. Het project werd geselecteerd als één van zeven weerhouden
mobiliteitsprojecten, in navolging van de in juni 2017 gelanceerde open projectoproep voor ‘nieuwe of verbeterde mobiliteitsoplossingen voor het vrachtvervoer’.
Vervoer van reefers via de binnenvaart is geen alledaagse realiteit, bijvoorbeeld omwille van de noodzaak van een specifieke Pre Trip Inspection (PTI). Deze technische controle van reefers gebeurt momenteel in de haven.

Doelstelling van het nieuwe project is om gebruik te maken van de River Terminal Wielsbeke (RTW) als empty depot. Dit betekent concreet dat lege reefers kunnen worden aangehouden op de terminal en het traject van een lege rit kan worden uitgespaard. De tijdelijke steunmaatregel moet het mogelijk maken het kostennadeel van binnenvaart, ten opzichte van het wegvervoer, weg te werken en toelaten om op termijn een structureel binnenvaartproduct uit te bouwen. Om die functies uit te bouwen, is RTW ideaal gesitueerd, namelijk in het centrum van de diepvriesvoedingscluster. West-Vlaanderen kent de grootste concentratie in Europa van bedrijven actief in diepgevroren groenten en aardappelproducten, met respectievelijk circa 1,25 miljoen ton en circa 1,4 miljoen ton per jaar aan export.

Gigantisch potentieel

Volgens de POM West-Vlaanderen is er concrete interesse bij een zevental productiebedrijven om reefers te shiften van weg naar binnenvaart, op voorwaarde dat de kostprijs en service dezelfde blijven of verbeteren. Dit is een open access samenwerkingsverband, wat betekent dat alle partijen kunnen toetreden. “Op korte termijn zorgt het transport van 4.000 diepvriescontainers via de binnenvaart die niet meer in Antwerpen opgehaald moeten worden voor 8.000 minder vrachtwagens op de weg”, aldus Jean de Bethune, voorzitter van de POM. “Maar het potentieel is nog vele malen groter en de sector groeit nog elk jaar fors. Om op deze groei in te spelen investeert
de POM, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, in een uitbreiding van de terminal van 1,8 hectare naar circa 4 hectare.”