Onder de noemer “Randgevallen” startte deze week een campagne op Studio Brussel en op YouTube, waarin West-Vlaming Wim Opbrouck en Limburger Stijn Meuris het hoger onderwijs in West-Vlaanderen en Limburg promoten. Dit op initiatief van de hogescholen PXL en Howest, die de handen in elkaar slaan voor dit project. Het betreft een unieke samenwerking want het is de eerste keer dat twee hogescholen samen campagne voeren. De campagne is ook vernieuwend omdat ze dit als eerste via YouTube doen.

In een reeks van acht YouTube-filmpjes tonen Wim Opbrouck en Stijn Meuris de weg naar de hogescholen. Niet volgens een vast scenario, want de filmpjes zijn geïmproviseerd, en doen denken aan tv-programma’s als De Ideale Wereld en Iedereen Beroemd. De campagne wordt ondersteund met een radiospot die loopt vanaf midden april. Lode De Geyter, algemeen directeur Howest, schetst de context van de samenwerking: “Howest en PXL hebben een vergelijkbaar DNA. We hebben een heel vernieuwend en creatief aanbod. Voor deze campagne vertrokken we niet vanuit een concurrentiemodel, maar vanuit een sympathie voor elkaar. Misschien komt dit doordat we beiden aan de rand van Vlaanderen liggen.” Ook volgens Ben Lambrechts, algemeen directeur PXL hebben Limburgers en West-Vlamingen heel veel met elkaar gemeen. “We hebben beide stevige roots in de regio en een ruime blik op de wereld”, aldus Lambrechts. “Dat we beide aan de rand van Vlaanderen liggen is een troef. Vandaar de gemeenschappelijke luchtige campagne onder de noemer randgevallen.”

info: De filmpjes verschijnen op YouTube, via www.randgevallen.be