Isabel Lambert van de innovatieve wasserij Washcot is één van de ondernemers die op 23 november aanstaande het exclusieve podium van Made in Live siert. Tijd voor een andere kennismaking.

-Hoe kwam je op het idee om een zaak op te richten gericht op herbruikbare (wasbare) luiers?

-Isabel Lambert: Eerst en vooral was er de goesting om zelf te gaan ondernemen. Komende uit de textielsector was het logisch dat ik in die sector verder zou gaan. Ik wou wel iets anders, een probleem aanpakken. Als je weet dat er in België dagelijks 1.500.000 luiers worden verbruikt, leek me dat een geweldige uitdaging om van een lineair productiesysteem naar een circulair systeem te gaan. Van een product een dienst maken. Daarnaast wilde ik ook zelf een wasbare luier creëren. Zo kon ik mijn expertise en materiaalkennis uit de modesector gebruiken om een eigen luier te ontwikkelen.

-Wat deed je voordien?

-Isabel Lambert: Na mijn studies communicatiewetenschappen en een bijkomende modeopleiding in Milaan heb ik 6 jaar voor een groot modeagentuur (FC 70) gewerkt. Ik heb er veel ervaring en kennis opgedaan maar op een bepaald moment begon het toch te kriebelen om zelfstandig te ondernemen.

-In welke zin heeft het ondernemerschap u als persoon veranderd?

-Isabel Lambert: Door het vele werk en de soms erg lange dagen probeer ik extra te genieten van de kleine dingen. Wat ik vroeger als vanzelfsprekend vond ligt nu helemaal anders. Het klinkt misschien cliché, maar ik kan geweldig genieten van eens samen te eten met mijn gezin.

-Wat zie jij als je grootste zakelijke uitdaging?

-Isabel Lambert: De start-up/scale-up Washcot uitbouwen tot een volwaardig bedrijf. De zoektocht naar schaalbaarheid in elk aspect van het bedrijf: marketing, sales, logistiek, customer service, HR, enzovoort. Ook het opzetten en uitbouwen van bedrijfsprocessen waardoor andere mensen taken kunnen overnemen, is een uitdaging. Dit laat ons toe om verder te groeien, Washcot naar een hoger niveau te tillen en tegelijk nieuwe arbeidsplaatsen aan te bieden.

-Wat mogen bezoekers van Made in West-Vlaanderen Live van uw ondernemersverhaal verwachten?

-Isabel Lambert: Een echt start-up verhaal met al zijn ups en downs. Kiezen voor niche. Hoe we van een product een dienst hebben gemaakt, en hoe zetten we de dienst in de markt. Maar ook de evolutie van start-up naar scale-up. Waar liggen onze nieuwe uitdagingen en hoe kunnen we ons differentiëren ten opzichte van de concurrentie?

-Hoe probeer je wasbare ecologische luiers op een ‘sexy’ manier in de markt te zetten?

-Isabel Lambert: Dit proberen we vooral te doen door het anders te aan te pakken.  De wasbare luier op een andere manier in de markt te zetten en de klanten een totaal service aan te bieden, een total experience zeg maar. Maar ook door een mooi en aantrekkelijk product aan te bieden dat vooral gemakkelijk is in gebruik.

-Wat is uw ultieme ondernemerstip?

-Isabel Lambert: Eén gouden tip die ik zou willen meegeven is luisteren. Luister naar de mensen rondom u, laat je goed adviseren, bouw  aan een goed netwerk, zeker als start-up. Luister  ook naar je klanten. Waar liggen hun bekommernissen en noden? Gebruik die data.